bg clouds

Sterowiec

Sterowce po wielu latach zapomnienia wracają do łask, głównie dzięki miniaturyzacji technologii wykonywania czujników oraz stosowania układów napędowych o dużej wydajności. Sterowce wykorzystują siłe wyporu do utrzymywania się w powietrzu. Jedynie zmiana położenia oraz instrumenty pokładowe wymagają dostarczenia zasilania do układu. Autonomiczny sterowiec jest specyficzną platformą latającą, która oprócz funkcji obserwacyjno-rozpoznawczych, może pełnić rolę nośnika reklamowego.

Wstępny projekt stacjonarnego sterowca (autor: Mateusz Pawłucki)

Sterowiec stanowi konstrukcję bezpieczną i nie wymagającą od operatora ciągłego zaangażowania. Koło naukowe High Flyers rozpoczęło w 2012 roku wieloetapowy projekt, celem którego będzie zbudowanie w pełni autonomicznego sterowca zdolnego do wykonywania najróżniejszych zadań, od zwykłego lotu jako platforma reklamowa, poprzez nagrywanie obrazu w wysokiej rozdzielczości z imprez masowych aż do wykonywania różnorakich wyspecjalizowanych zadań na zawodach organizowanych dla autonomicznych pojazdów latających.

Jako wstępny etap projektu zdecydowaliśmy się na wykonanie sterowca stacjonarnego (bez napędu). Będzie on mógł pełnić funkcję platformy reklamowa z możliwością rejestracji obrazu i transmitowania go na ziemię w czasie rzeczywistym. Sterowiec będzie zakotwiczony na linie, połączonej z wyciągarką (ręczną lub elektryczną), dzięki czemu będzie mógł unosić się nad wyznaczonym obszarem.

Parametry techniczne sterowca:

  • Długość - 7m
  • Masa własna - 13.5kg
  • Masa startowa - 23.5kg
  • Pojemność powłoki dla gazu nośnego - 38m3
  • Gaz nośny - hel
  • Udźwig - 10kg
  • Maksymalny pułap - 500m

HF-7 Wiktoria

 

International Micro Air Vehicle Conference and Flight Competition 2014

Dnia 12 sierpnia 2014 roku, w wojskowej jednostce treningowej w holenderskim mieście Delft, w miejscu nazywanym „Oostdorp” (wschodnia część miasteczka treningowego, które zostało zbudowane przez holenderskie Ministerstwo Obrony do celów ćwiczebnych) odbędą się zawody International Micro Air Vehicle Conference and Flight Competition 2014.
 
Tym razem zasady gry uległy diametralnej zmianie w stosunku do poprzedniej edycji konkursu platform typu Micro Air Vehicle (MAV). Wiadomo, że będzie to misja zwiadowcza, w której platformy latające z całego świata będą musiały się wykazać niespotykaną jak dotąd sprawnością i zręcznością. Scenariusz zawodów mówi o misji zwiadowczej przeprowadzonej w mieście dotkniętym przez poważną katastrofę naturalną. Zadaniem będzie wykonanie dokładnej mapy terenu i budynków, odnalezienie ocalałych poszkodowanych, a także monitorowanie sytuacji na miejscu zdarzenia w celu dostarczenia jak największej informacji służbom ratowniczym.
 

 
Ideą konkursu jest promowanie bezzałogowych obiektów latających ze szczególnym uwzględnieniem autonomii lotu. W konkursie bierze udział światowa czołówka zajmująca się tematyką tego typu platform bezzałogowych. Świadczy to o wysokim poziomie rozgrywki oraz dużych wymaganiach konkursowych. Udział zespołu High Flyers w tej edycji konkursu będzie kolejnym dużym wyzwaniem. Jesteśmy jednak przekonani, że nasze zaangażowanie i determinacja oraz wiedza i doświadczenie uzyskane w poprzedniej edycji oraz w innych projektach, pozwolą nam na zajęcie wysokiej pozycji w zawodach.

 

HF-5 Solaris

Zawody China State Aeromodelling Design

Już w październiku tego roku na lotnisku Beijing University of Aeronautics and Astronautics w Pekinie zostaną rozegrane jedne z najciekawszych zawodów w dziedzinie bezzałogowych obiektów latających na całej kuli ziemskiej.

Zaproszenie do udziału w zawodach otrzymaliśmy od drużyny chińskiej podczas rozgrywek w ramach ubiegłorocznego konkursu Air Cargo Challenge. Zespół z Międzywydziałowego Koła Naukowego „High Flyers” podjął kolejne wyzwanie i postanowił wykorzystać swój potencjał w roli pierwszej w historii reprezentacji Polski na zawodach bezzałogowych obiektów latających w Chinach. Nasz zespół będzie startować w konkurencjach przedstawionych poniżej.

 

  • Samoloty bezzałogowe zasilane wyłącznie energią słoneczną w zadaniu na długość lotu.
  • Samoloty o masie do 3 kg w zadaniu polegającym na podjęciu jak największej ilości wody na pokład płatowca i precyzyjnym zrzucie jej do celu.

 

Rozważamy również w udział w dodatkowych konkurencjach:

 

  • Helikoptery bezzałogowe, które w ograniczonym czasie mają symulować akcję poszukiwawczo-ratunkową.
  • Misja rozpoznania celu naziemnego z użyciem samolotu na zasadzie wyścigu z elementami rywalizacji sportowej na torze przeszkód.
  • Samoloty krótkiego startu i lądowania w ograniczonej strefie 3m x 3m x 1m w zadaniu polegającym na precyzyjnym zrzucie ładunku do celu w zamkniętym pomieszczeniu, konkurencja inspirowana możliwościami samolotów typu V-22 Osprey.

 

 
 

POKL 4.1.2

POKL 4.1.2

Koło Naukowe High Flyers bierze udział w realizacjii projektu "Wiedza i doświadczenie projektowe wizytówką absolwenta kierunku automatyka i robotyka na Wydziale Automatyki, Elektroniki i Informatyki Politechniki Śląskiej", w ramach Studenckich Kół Naukowych (SKN) działających w Instytucie Automatyki, o profilu zgodnym z profilem kształcenia na kierunku automatyka i robotyka.

W ramach poszczególnych konkursów członkowie High Flyers zrealizowali następujące projekty:

I konkurs finansowania projektów w ramach działalności SKN - sem. zimowy roku akademickiego 2011/2012

 

II konkurs finansowania projektów w ramach działalności SKN - sem. letni roku akademickiego 2011/2012:

 

III konkurs finansowania projektów w ramach działalności SKN - sem. zimowy roku akademickiego 2012/2013:

 

IV konkurs finansowania projektów w ramach działalności SKN - sem. letni roku akademickiego 2012/2013:

V konkurs finansowania projektów w ramach działalności SKN - sem. zimowy roku akademickiego 2012/2014:

 

Igry 2011

10.05.2012 - IGRY 2011 z innej perspektywy

Celem projektu było nagranie materiału filmowego z przebiegu największej imprezy studenckiej na Politechnice Śląskiej, mowa o Igrach. Prezentujemy spojrzenie z innej perspektywy, a mianowicie z lotu ptaka.

Akcja projektu odbywała się w dwóch miejscach jednocześnie: na Igrowej scenie, gdzie Dominik Wybrańczyk przedstawił koło naukowe i dał sygnał do startu oraz w wyznaczonej strefie lotniska. W tej strefie zespół zabezpieczał lądowisko, a Marcel Smoliński przeprowadzał loty jako pilot bezzałogowego motoszybowca sterowanego aparaturą modelarską.

Kamera została zamontowana na tak zwanym kontenerze wyczepnym (zamocowanym do spadochronu), w którą wyposażony był model samolotu.

Poniżej prezentujemy materiał filmowy z wydarzenia:

Zapraszamy również do naszej galerii zdjęć.

ACC 2011

11-15 sierpnia 2011, Stuttgart, Niemcy.

Udział w międzynarodowych zawodach "Air Cargo Challenge 2011" pozwolił drużynie High Flyers zdobyć cenne doświadczenia w konstruowaniu samolotów udźwigowych. Głównym zadaniem każdego zespołu biorącego udział w zawodach było zaprojektowanie i zbudowanie samolotu udźwigowego, zdolnego do uniesienia jak największego ładunku. Zespół High Flyers zajął 12. miejsce spośród 27 drużyn z całego świata. Był to najwyższy rezultat osiągnięty przez polskie drużyny. Samolot uniósł 2,5-krotną wartość swojej masy własnej.

Cel projektu: Zaprojektowanie i skonstruowanie samolotu o możliwie największym udźwigu przy narzuconych przez organizatorów parametrach konstrukcji:

  • masa startowa nie większa niż 1800g,
  • wymiary samolotu ograniczone miarą wewnętrzną pojemnika transportowego – 1100x500x400mm,
  • określona jednostka napędowa.

Lider projektu: Dominik Wybrańczyk

Uczestnicy: Mateusz Pawłucki, Krzysztof Płatek, Tomasz Siwy, Marcel Smoliński, Przemysław Tomków, Artur Zolich

Zespół konkursowy: Krzysztof Płatek, Marcel Smoliński, Przemysław Tomków, Dominik Wybrańczyk

Galeria zdjęć

Nasz zespół stanowili Krzysztof Płatek i Marcel Smoliński, odpowiedzialni za skonstruowanie samolotu, Dominik Wybrańczyk, którego zadaniem była prezentacja płatowca oraz Przemysław Tomków zapewniający wsparcie techniczne. Nieoceniona była również pomoc Artura Zolicha, który przyczynił się do powstania dokumentacji technicznej oraz prezentacji. Nasza dokumentacja oraz prezentacja "Falcon'a" otrzymała trzecią najwyższą liczbę punktów spośród drużyn startujących w zawodach. Zobacz konspekt:

Air Cargo Challenge 2011 - prezentacja High Flyers

Samolot Falcon, który stale możecie podziwiać w naszej pracowni oraz w galerii zdjęć, uniósł ładunek 2.5-krotnie cięższy od siebie, czyli 4.5kg, co zapewniło nam 12. miejsce w zawodach, do których zgłosiło się 27 zespołów z całego świata.

Wiadomości archiwalne

26.08.2011 - Galeria zdjęciowa z Air Cargo Challenge 2011

Zapraszamy do obejrzenia galerii zdjęciowej z uczestnictwa i organizacji imprezy dla konstruktorów lotniczych - Air Cargo Challenge 2011.
To był debiut naszego zespołu, ktory starał się jak najlepiej reprezentować Politechnikę Śląską oraz Polskę na międzynarodowych zawodach.

3.06.2011 - Oblot pierwszego prototypu na ACC 2011

Dnia 2 czerwca na gliwickim lotnisku odbyły się pierwsze, pomyśne loty prototypem samolotu naszego team'u na Air Cargo Challenge 2011. Prototyp został wykonany ze styropianu, taśmy klejącej, aluminium oraz drewnianych listewek. Skrzydło posiada sterowanie za pomocą 4'ch serwo-mechanizmów pracujących w trybie klapo - lotki.Próby na lotnisku miały na celu sprawdzenie środka ciężkości oraz ustalenie czy wszystkie powierzchnie sterowe są wystarczająco sprawne. Samolot wykonał kilka lotów z czego 3 trwały po kilka minut aż do wyczerpania akumulatorów pokładowych. Model wrócił w 1 kawałku do bazy. Zapraszamy do oglądania zdjęć w galerii!

26.05.2011 - ACC2011 - postępy

Część ekipy HF przygotowuje się do międzynarodowych prestiżowych inżynierskich zawodów "Air Cargo Challenge 2011" dla studentów uczelni technicznych, organizowanych w tym roku na terenie Niemiec w Stuttgart'cie. Głównym celem zawodów jest zaprojektowanie i zbudowanie przez każdy team samolotu udźwigowego, zdolnego do uniesienia jak największego ładunku. Każda maszyna musi spełniać wszystkie wymogi regulaminu.

Udział chłopaków w tych zawodach i przygotowanie do nich sponsorują: firma Flytronic oraz Politechnika Śląska.

Najistotniejsze jest to, że każdy samolot nie może przekroczyć masy startowej 1800g, musi się zmieścić do pudła transportowego znormalizowanego przez Lufthansa Airlines (długość 1 metr) oraz musi posiadać narzucony przez organizatora napęd elektryczny (silnik Axi Gold 2826/10), regulator o ograniczonej mocy (do 40A poboru prądu przez silnik) oraz akumulatory o określonej pojemności i napięciu.

Samolot ma się oderwać z pasa startowego o długości 60 metrów. Ładunkiem będą stalowe płyty, które będą umieszczone w znormalizowanej przez organizatora komorze ładunkowej. Przed lotami każdy samolot musi pomyślnie przejść próby zmęczeniowe pod różnymi obciążeniami. Bardzo istotną częścią ocenianej pracy, jest tak zwany "RAPORT" czyli dokumentacja techniczna z całą pracą intelektualną dotyczącą projektowania, obliczeń i symulacji samolotu. Trzeba także wykonać ustną prezentację (oczywiście po angielsku), a potem odpowiadać na pytania komisji odnośnie projektu.

Zawody odbywają się w połowie sierpnia. Jak na razie zrobione są obliczenia aerodynamiczne oraz projekt samolotu. Krzysztof robi styropianowy prototyp, dzięki któremu można będzie sprawdzić dokładnie, czy to co wyszło w teorii pokrywa się z praktyką w powietrzu, natomiast Marcel na obecną chwilę zmaga się z silnikiem napędowym do modelu. Na ostateczny wyjazd powstaną 2 samoloty, które pojadą na podbój Niemiec. Trzymajcie za nas kciuki!

Igry 2012

10.06.2012 - Podsumowanie IGRÓW 2012

Zapraszamy do obejrzenia pełnej relacji lotniczej ze studenckich IGRÓW 2012. Miejscem akcji było lotnisko Aeroklubu Gliwickiego. Film jest podsumowaniem projektu "IGRY z lotu ptaka" powstałym dzięki synergii pracy kamery o wysokiej rozdzielczości oraz kierowanego lotu motoszybowca. Materiał został zebrany podczas trwania dwóch dni zabaw studenckich. Montaż i przygotowanie zawdzięczamy Krzysztofowi Płatkowi.

Dzień I - Czwartek 17 maja
To był trudny dzień z powodu niesprzyjających warunków atmosferycznych: wiał silny wiatr, którego prędkość sięgała nawet 30 km/h. Jednak dzięki zdolnościom i doświadczeniu pilota zdołaliśmy wystartować i wykonać zaplanowane misje. Sfilmowaliśmy wkraczający na lotnisko wielobarwny korowód, scenę goszczącą zaproszonych artystów oraz inne tereny lotniska, a wszystko to było transmitowane na żywo na telebimach rozmieszczonych wokół Igrowej sceny.
 
Dzień II - Piątek 18 maja
Piątek był dniem, którego warunki atmosferyczne o wiele bardziej sprzyjały lotom naszego bezzałogowca. Panowała piękna, słoneczna pogoda. Samolot latał na tle błękitnego nieba rozpylając końcówkami skrzydeł kolorowe smugi dymu w barwach IGRÓW. Jak pewnie wielu Igrowiczów zdążyło zauważyć, pogoda sprzyjała nie tylko nam. Na niebie nie zabrakło również innych uczestników przestrzeni powietrznej.
W tym dniu również prowadziliśmy transmisję na żywo na telebimach. Natomiast o godz. 20.00 zaprezentowaliśmy materiał filmowy z czwartkowych lotów.

Projekt powstał przy w współpracy z Uczelnianym Zarządem Samorządu Studenckiego Politechniki Śląskiej. Ze swojej strony odczuliśmy, iż współpraca z organizatorami układała się świetnie, za co serdecznie dziękujemy. Szczególne podziękowania dla organizatora imprez towarzyszących Daniela Krasnokuckiego za pełne wsparcie przez cały okres przygotowań. Dziękujemy! :)

Uczelniany Zarząd Samorządu Studenckiego Politechniki Śląskiej

Dziękujemy również wszystkim zaangażowanym High Flyersom!
Wielkie podziękowanie dla Tomka Siwego, który był mózgiem operacji "IGRY z lotu ptaka". To właśnie dzięki jego konsekwentnie realizowanym pomysłom oraz samozaparciu niezbędnemu do pokonywania napotkanych przeszkód, mogliśmy uczestniczyć w tak nieprzeciętnym wydarzeniu.

Igry 2012 - zespół

To już nasz drugi występ w przeciągu dwuletniej działalności High Flyers. Jak możecie zauważyć, z każdym rokiem rozwijamy się coraz bardziej. Od przyszłego roku planujemy zastosowanie wielowirnikowców do monitoringu imprez oraz innych wydarzeń kulturalnych, badź sportowych. Dzieki tym zmianom będziemy w stanie uzyskać bardziej dynamiczne ujęcia z bliższej odległości. Zapraszamy w przyszłym roku!

19.05.2012 - Igry 2012 - czwartek z lotu ptaka

Prezentujemy wersję roboczą materiału filmowego, który zebraliśmy podczas Juwenaliów Gliwickich i wyświetlaliśmy w piątek na telebimach.

Już wkrótce zaprezentujemy pełną relację oraz materiał filmowy z obu dni imprezy, zapraszamy!

18.05.2012 - Igry z lotu ptaka 2012, dzień pierwszy.

Wczoraj mieliśmy okazję obserwować na telebimie gliwickie lotnisko rejestrowane okiem kamery umieszczonej w bezzałogowym motoszybowcu. Dziś o 18.00 również startujemy. Zapraszamy na IGRY!

15.05.2012 - IGRY 2012 - z lotu ptaka, 17-18 maja

Już po raz drugi Międzywydziałowe Koło Naukowe High Flyers weźmie udział w Gliwickich Juwenaliach. Nasze wystąpienie podczas IGRÓW będzie polegało przede wszystkim na przeprowadzeniu bezpośredniej transmisji wizyjnej z lotu ptaka. Będziecie mogli zobaczyć na telebimach na lotnisku oraz w późniejszym materiale filmowym, jak z góry wygląda opanowane przez studentów gliwickie lotnisko. Sfilmowanie wydarzenia będzie możliwe dzięki bezzałogowemu motoszybowcowi, do którego zostanie zamontowana kamera umożliwiająca transmisję obrazu w jakości HD. Model zostanie wyposażony w smugacze w barwach IGRÓW. Pilotem motoszybowca zostanie Marcel Smoliński – pilot i modelarz z wieloletnim doświadczeniem, którego umiejętności pozwolą na zapewnienie maksymalnego bezpieczeństwa podczas trwania imprezy. Z tego samego względu została wydzielona odpowiednio zabezpieczona strefa, w której będzie krążyć samolot.

Filmowanie imprezy rozpocznie się w momencie wejścia korowodu studenckich przebierańców na lotnisko, tj. w czwartek około godziny 17:00. Następnie, w zależności od warunków atmosferycznych, rejestrowanie imprezy potrwa przez cały czwartek i piątek.

O obsługę techniczną zadbają Krzysztof Płatek, Dominik Wybrańczyk, Marcin Kolny, Marcin Janik, Marek Kurdas, Michał Ożga, Mateusz Markowicz, Jacek Tomiczek oraz Mateusz Pawłucki. Prezentację przed publicznością przeprowadzą Agnieszka Ziebura i Tomasz Siwy.

Projekt „Igry 2012 – z lotu ptaka” powstaje przy współpracy z Uczelnianym Zarządem Samorządu Studenckiego Politechniki Śląskiej.

Koordynatorem projektu jest Tomasz Siwy.

MIWL 2012

W dniach 20-24 września 2012 r. odbyły się IX Międzyuczelniane Inżynierskie Warsztaty Lotnicze w Bezmiechowej. Z radością informujemy, że drużyna High Flyers zajęła 3 miejsce w konkursie na Bezzałogowy Statek Latający.

Cel projektu: Zaprojektowanie i wykonanie bezzałogowego samolotu spełniającego wymagania konkursowe oraz przeprowadzenie misji rozpoznawczej w trybie pełnej autonomii lotu.

Główne kryteria projektowe:

  • Konstrukcja modułowa.
  • Wymiary modułów ograniczone miarą wewnętrzną pojemnika transportowego – 1000x300x350 mm.
  • Masa startowa ok. 5 kg.
  • Promień misji: 1500 m.
  • System odzysku uzyskujący prędkość opadania przy lądowaniu mniejszą niż 7 m/s.
  • Klasyczny napęd elektryczny.

Lider: Dominik Wybrańczyk.

Uczestnicy projektu: dr inż. Roman Czyba, Karol Jabłoński, Marcin Janik, Wojciech Janusz, Marcin Kolny, Oliver Kurgan, Michał Ożga, Mateusz Pawłucki, Krzysztof Płatek, Tomasz Siwy, Marcel Smoliński, Łukasz Szczurowski, Piotr Tracichleb, Dominik Wybrańczyk, Agnieszka Ziebura.

Reprezentacja: dr inż. Roman Czyba, Marcin Janik, Marcin Kolny, Oliver Kurgan, Mateusz Pawłucki, Krzysztof Płatek, Tomasz Siwy, Marcel Smoliński, Łukasz Szczurowski, Piotr Tracichleb, Dominik Wybrańczyk, Agnieszka Ziebura.

Zespół konkursowy: Marcin Kolny - naziemna stacja kontroli lotu, Krzysztof Płatek - pilot, Marcel Smoliński - obsługa techniczna, Dominik Wybrańczyk - prezentacja projektu, wszyscy uczestnicy projektu - dokumentacja techniczna systemu, cała reprezentacja - raport z misji rozpoznawczej.

MIWL 2012 - konkurs BSL

Wynik: W dniach 20-24 września w Bezmiechowej MKN High Flyers miało zaszczyt reprezentować Politechnikę Śląską na IX Międzyuczelnianych Inżynierskich Warsztatach Lotniczych. Jednym z najważniejszych elementów warsztatów był konkurs na projekt Bezzałogowego Statku Latającego, w którym nasz zespół zajął 3 miejsce.
Konkurs polegał na wykryciu i identyfikacji celów w trybie pełnej autonomii lotu w obszarze o promieniu 1.5 km. To był debiutancki udział drużyny High Flyers w tego typu zawodach. Zespół zaprezentował w całości wykonany przez studentów system bezzałogowy „POLSL HF-1 Orzeł” oraz wykrył wszystkie rozmieszczone cele. Uzyskane miejsce to efekt zgranej pracy zespołowej, a także wielomiesięcznych przygotowań i projektowania. Warto podkreślić, że system Autopilota został samodzielnie zaprojektowany i wykonany.

Dane techniczne motoszybowca "POLSL HF-1 ORZEL":

Rozpiętość skrzydeł: 3500 mm
Długość: 1680 mm
Wysokość: 430 mm
Masa startowa: 5,9 kg
Profil płata: MH32
Kąt natarcia płata: 2°
Wznios centropłata: 1.5°
Wznios na uszach: 3°
Powierzchnia nośna skrzydeł: 67 dm2
Obciążenie pow. nośnej płatowca: około 76,2 g/dm2
Napęd: silnik elektryczny, 1.5 kW
Czas wznoszenia na pułap 350 m: 10 s
System odzysku: lądowanie klasyczne / spadochron
Materiał konstrukcyjny: kompozyty
Oświetlenie: nawigacyjne
Czas gotowości do pierwszej misji: poniżej 10 min
Czas lotu: 120 - 180 min w zależności od warunków atmosferycznych.

Sponsorzy projektu:

Wiadomości archiwalne:

01.12.2012 - Krótka relacja z budowy Orła

Po długotrwałych próbach, niezliczonych godzinach przycinania, montowania i renderowania Tomek Siwy ukończył swe kolejne wiekopomne dzieło kinematograficzne: relację z naszego udziału w MIWL 2012. Zachęcamy do obejrzenia materiału, a Tomaszowi życzymy sukcesów w dziedzinie tworzenia krótkometrażowych filmów dokumentalnych.

6.10.2012 - Wywiad radiowy

Prezentujemy wywiad przeprowadzony przez gliwickie radio CCM z reprezentacją Międzywydziałowego Koła Naukowego High Flyes dnia 23 września 2012, czyli dzień po powrocie zespołu z IX Międzyuczelnianych Inżynierskich Warsztatów Lotniczych. Zespół zajał 3 miejsce w konkursie na Bezzałogowy Obiekt Latający stosując swój autorski system "POLSL HF-1 Orzeł".
O projekcie, sponsorach i codzienności w kole naukowym mówili: Tomasz Siwy, Krzysztof Płatek oraz Marcel Smoliński.


Nagranie jest własnością i zostało stworzone przez rozgłośnię Radia CCM.

26.09.2012 - MIWL 2012 - kolejny sukces studentów

W dniach 20-24 września odbyły się IX Międzyuczelniane Inżynierskie Warsztaty Lotnicze w Bezmiechowej. Z radością informujemy, że drużyna High Flyers zajęła 3 miejsce w konkursie na Bezzałogowy Statek Latający.

MIWL 2012 - konkurs BSL

Konkurs polegał na wykryciu i identyfikacji celów w trybie pełnej autonomii lotu w obszarze o promieniu 1.5 km. To był debiutancki udział drużyny High Flyers w tego typu zawodach. Zespół zaprezentował w całości wykonany przez studentów system bezzałogowy „POLSL HF-1 Orzeł” oraz wykrył wszystkie rozmieszczone cele. Uzyskane miejsce to efekt zgranej pracy zespołowej, a także wielomiesięcznych przygotowań i projektowania. Warto podkreślić, że system Autopilota został samodzielnie zaprojektowany i wykonany oraz konkuruje z gotowymi, komercyjnymi rozwiązaniami stosowanymi przez inne drużyny. Wymaga jednak pewnej optymalizacji nad czym będziemy pracować w tym roku.

Serdecznie dziękujemy Politechnice Śląskiej i naszym sponsorom za wsparcie, to dzięki nim mogliśmy wziąć udział w tak ważnym dla nas wydarzeniu i reprezentować się z jak najlepszej strony w tak licznym zespole. Zawdzięczamy to m.in. Wydziałowi Mechanicznemu Technologicznemu oraz Wydziałowi Automatyki, Elektroniki i Informatyki. Szczególne podziękowania należą się Zakładowi Sterowania i Robotyki, który zapewnia nam zaplecze laboratoryjne, a także wspiera nas finansowo. Dziękujemy naszym sponsorom: firmom Flytronic, Altium oraz Future Processing. Jesteśmy wdzięczni grupie RC Fan Gliwice za wsparcie technologiczne.

20.09.2012 - MIWL 2012 - wyjazd

Zbiliża się pora wyjazdu na Warszaty Lotnicze w Bezmiechowej. Część zespołu już wyruszyła, przy pomyślnych wiatrach około godziny 20 powinniśmy już być na miejscu z całym naszym ekwipunkiem. Praca trwa do tej pory i dokonywane są już ostanie poprawki w dokumentacji technicznej "Orła".

Oto skład naszego zespołu:

1. Marcin Janik
2. Marcin Kolny
3. Oliver Kurgan
4. Mateusz Pawłucki
5. Krzysztof Płatek
6. Tomasz Siwy
7. Łukasz Szczurowski
8. Marcel Smoliński
9. Piotr Tracichleb
10. Dominik Wybrańczyk
11. Agnieszka Ziebura

Naszym opiekunem jest dr inż. Roman Czyba.

Bezmiechowo, przybywamy! Trzymajcie za nas kciuki!

MIWL 2012 - dzień pierwszy

19.09.2012 - MIWL 2012 - oblot Orła

"Orzeł wylądował" - te pamiętne słowa usłyszał świat, gdy 43 lata temu lądownik misji Apollo 11 dotknął powierzchni Księżyca. Słowa te zostały wypowiedziane również 18 września 2012 roku, gdy motoszybowiec POLSL HF-1 Orzeł bezpiecznie ukończył swój pierwszy lot. Mimo początkowych trudności z silnikiem, lot przebiegł bez problemów, a wszystkie systemy pokładowe spisały się bez zarzutu. Samolot jest już ostatecznie przygotowany na montaż autopilota, który do tej pory był testowany na modelu Easy Fly, radząc sobie z przeprowadzaniem go przez kolejne punkty wyznaczone przez Naziemną Stację Kontroli Lotu.

Zapraszamy do obejrzenia filmu z oblotu Orła:

Dostępne są również zdjęcia:

MIWL 2012 - oblot Orła

15.09.2012 - MIWL 2012 - testy Autopilota w locie

Dopóki docelowy model nie zostanie oblatany testy Autopilota przeprowadzamy za pośrednictwem modelu Easy Fly wykonanego z pianki EPP. Obecnie model stabilizuje się w osiach Pitch, Roll i Yaw. Wciąż pracujemy nad regulacją wysokości i lotem po waypointach.

Dodatkowo informujemy, że moduł oświetlenia został ukończony i oczekuje na montaż w docelowym modelu. Moduł świeci bardzo skutecznie i z pewnością nie pozwoli stracić "Orła" z oczu, co zawdzięczmy Oliverowi Kurganowi i jego zespołowi.

Poniżej przedstawiamy zdjęcia z testów Autopilota w locie.

MIWL 2012 - testy Autopilota w locie

13.09.2012 - MIWL 2012 - budowa płatowca

Z radością informujemy, że budowa motoszybowca "POLSL HF-1 Orzeł" dobiegła końca. Proces zawdzięczamy naszym konstruktorom: Krzysztofowi Płatkowi i Marcelowi Smolińskiemu. Konstrukcja płatowca została wykonana w całości z najwytrzymalszych kompozytów,
a poszczególne elementy zostały odlane z form wykonanych za pomocą frezarki CNC. Uzyskaliśmy pełną zgodność z projektem wstępnym CAD. Rozpiętość skrzydeł "Orła" wynosi 3500 mm, natomiast jego długość po złożeniu 1500 mm. Modułowa struktura płatowca umożliwia transport w pojemniku o wymiarach wewnętrznych 1000 x 300 x 350 mm. Oblot modelu został zaplanowany na wtorek 18 września.

Poniżej prezentujemy skróconą fotorelację z budowy, pełną wersję przedstawimy po powrocie z zawodów w Bezmiechowej.

MIWL 2012 - budowa płatowca

7.09.2012 - MIWL 2012 - Autopilot

Wszystkie podzespoły elektroniczne modułu Autopilota zostały już zamontowane, w związku z czym dzisiaj mogły się rozpocząć pierwsze testy naziemne sensorów oraz układów, których rolą będzie kontrola lotu motoszybowca POLSL HF-1 Orzeł. Do pamięci mikrokontrolera STM trafił przygotowany przez Michała Ożgę program autopilota, przetestowany został moduł radiowy umożliwiający komunikację z komputerem, a następnie odbyły się pierwsze transmisje danych do aplikacji GCS (ang. Ground Control Station). Dokonano także wstępnej kalibracji oraz testów modułu AHRS (ang. Attitude and Heading Reference System). Próby uruchomienia wszystkich podzespołów autopilota zakończyły się sukcesem.

Udowodniono także, że programator, z którego się dymi, może nadal sprawnie funkcjonować, uniwersalna płytka PCB potrafi latać, na pulpicie Marcina można zrobić porządek, a lotne produkty procesu lutowania mogą poprawić atmosferę w laboratorium.

Na obecny tydzień planowane jest zintegrowanie wszystkich modułów autopilota, w tym testy i optymalizacja transmisji danych, sprawdzenie praktyczne działania systemów pokładowych. Jeśli nie pojawią się żadne większe komplikacje, autopilot zadebiutuje w powietrzu na pokładzie depronowca w przyszłym tygodniu.

20.08.2012 - MIWL 2012 - oświetlenie samolotu RC

Prezentujemy system oświetlenia samolotu RC (ang. Radio control) zaprojektowany przez Olivera Kurgana. System oparty na diodach Power LED ma zapewnić dobrą widoczność sygnalizacji nawet podczas lotów w trakcie dnia.

Podczas projektowania układu sterującego pracą diod Power LED zadbano o możliwie jak największą uniwersalność. Wbudowany mikrokontroler steruje pracą diod w zaprogramowany sposób. Na sekwencje oświetlenia można wpływać manualnie poprzez zamontowany na płytce PCB przełącznik lub poprzez komunikację z mikrokontrolerem poprzez port szeregowy lub sygnał PWM. Daje to możliwość sygnalizowania przez model przykładowo niskiego poziomu naładowania akumulatorów lub wysokości na jakiej znajduje się samolot. Dzięki sterowaniu za pomocą sygnału PWM można sterować pracą układu manualnie z poziomu aparatury sterującej modelem.

14.08.2012 - MIWL 2012 - moduł Autopilota

Kolejny etap przygotowań na konkurs w Bezmiechowej za nami! Prezentujemy gotowy projekt modułu Autopilota przeznaczony do naszego "Orła" utworzony przez Marcina Janika w środowisku Altium Designer.

Moduł zawiera następujące elementy:

  • Dwa czujniki położenia (AHRS ang. Attitude and Heading Reference Systems) gotowy moduł CHR-UM6 firmy CH Robotics oraz zestaw czujników minIMU9, który dostarcza tylko surowe dane z akcelerometrów, żyroskopów i magnetometru. Protokoły komunikacyjne UART i I2C.
  • Czujnik ciśnienia – zastosowano czujnik BMP085 firmy Bosch, który pozwala na pomiar ciśnienia atmosferycznego i obliczenie wysokości na której znajduje się bezzałogowy obiekt latający. Protokół komunikacyjny I2C.
  • Moduł GPS – wykorzystano GPS firmy ublox, który w kompleksowy sposób dostarcza bieżących informacji geolokacyjnych dla jednostki centralnej. Protokół komunikacyjny UART.
  • Moduł RC-Switch – pozwala na niezależne od jednostki centralnej przełączenie sterowania
    z trybu automatycznego na manualny i na odwrót. Składa się z multiplekserów i niezależnego mikrokontrolera.
  • Moduł komunikacji radiowej – wybrano moduły xBee PRO, które zapewniają komunikację stacji naziemnej z bezzałogowym obiektem latającym. Protokół komunikacyjny UART.
  • Jednostka centralna – została zbudowana z mikrokontrolera STM32F103 wyposażonego
    w rdzeń Cortex-M3. Zainstalowano system czasu rzeczywistego FreeRTOS dzięki czemu na miniaturowym kontrolerze osiągnięto możliwość zaprojektowania bezpiecznego, stabilnego i wielowątkowego systemu operacyjnego.

Szczegółową specyfikację płyty Autopilota można obejrzeć klikając w ten odnośnik.

Dodatkowo prezentujemy materiał, który powstał podczas procesu projektowania:

14.08.2012 - MIWL 2012 - projekt wstępny

Trwają przygotowania zespołu High Flyers do konkursu w ramach IX Międzyuczelnianych Inżynierskich Warsztatów Lotniczych. Z radością prezentujemy projekt wstępny autonomicznie sterowanego samolotu bezzałogowego "POLSL HF-1 Orzeł". Ta okazja jest dla nas szczególna, bowiem "Orzeł" będzie naszym pierwszym samolotem UAV budowanym od podstaw.

POLSL HF-1 Orzeł

Samolot bezzałogowy "Orzeł" powstaje na bazie doświadczeń zespołu High Flyers z poprzednich lat. Budowa kadłuba jest zainspirowana modelem udźwigowym Falcon (zawody Air Cargo Challenge 2011), natomiast skrzydła zostały zaprojektowane specjalnie na potrzeby konkursu.

Na system pokładowy składa się:

  • Napęd - silnik AXi 4130/20, regulator Jeti SPIN 75 OPTO
  • Odbiornik RC
  • Moduł Autopilota
  • Kamera HD wraz z modułem radiowym
  • Spadochronowy system odzysku
  • Oświetlenie - cztery diody Power Led firmy Cree XLamp XP wraz ze sterownikiem
  • Centrala aerometryczna "Pelikan 2"

Będziemy używać następujących częstotliwości:

  • Moduł komunikacji radiowej: xBee Pro 2,4GHz
  • Link radiowy kamery HD: 5,8GHz, zapasowy 2,4GHz
  • Aparatura: 2,4 GHz

13.04.2012 - Zawody MIWL 2012


Tegoroczne Międzyuczelniane Inżynierskie Warsztaty Lotnicze odbędą się w terminie 20-24 września w Akademickim Ośrodku Szybowcowym PRz w Bezmiechowej. Celem warsztatów połączonych z zawodami BSL jest zachęcenie uczestników do poszukiwania nowoczesnych rozwiązań w obszarze bezpilotowych statków latających. Drużyny biorące udział w zawodach prezentują swój dorobek techniczny i technologiczny jako efekt realizacji systemu UAV.
Warsztaty w Bezmiechowej to jedyne tego typu wydarzenie w kraju, dlatego zdecydowaliśmy, że udział MKN High Flyers jest obowiązkowy.
Skład grupy osobowej oraz tematy prac, które będą prezentowane na konferencji zostaną ustalone wkrótce.

Postępy w budowie Motoszybowca, przeznaczonego do startu w konkursie BSL będą prezentowane pod adresem: MIWL 2012.

logo ue